Tarta cytrynowa

lemon1

Choć ja osobiście nie jestem wielką fanką tej tarty to moja rodzina ją uwielbia. Swojego czasu zwykłam piec ją na każdą rodzinną okazję (razem z ciastem marchewkowym). Jest stosunkowo prosta w wykonaniu o ile nie straszne jest wam kruche ciasto – ja na przykład polubiłam je dopiero po kupieniu robota kuchennego! Wykluczenie z równania ciepłych rąk znacząco zwiększa szanse na idealne kruche. O tym zresztą znajdziecie kilka uwag w przepisie. Dzięki swoim licznym (nieudanym) próbom upieczenia idealnej tarty zebrałam z różnych źródeł wiele użytecznych tricków na przygotowanie świetnego kruchego ciasta. Mój ulubiony przepis, który prezentuje wam poniżej pochodzi z doskonałej książki „Pie” Angeli Boggiano.

lemon

Krucha tarta z kremem cytrynowym
forma do tarty o średnicy 21 cm

Ciasto kruche:

  • 200 g mąki
  • 2 łyżki drobnego cukru
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 100 g masła
  • 2-3 łyżki zimnej wody

Masa cytrynowa:

  • 250 g cukru
  • 100 ml świeżo wyciśniętego soku cytrynowego
  • 1 łyżeczka skrobi ziemniaczanej/kukurydzianej
  • 1 łyżka skórki otartej z cytryny
  • 1 łyżka skórki otartej z pomarańczy
  • 75 g masła

+ cukier puder do posypania

Zimne masło pokroić w kostkę. Mąkę wymieszać na stolnicy z cukrem i solą. Dodać masło i posiekać wszystko razem nożem. Kiedy masło będzie już w drobnych kawałkach, dodać wodę i szybko zagnieść (najlepiej wcześniej zmoczyć ręce w zimnej wodzie). Kruche ciasto nie lubi długiego kontaktu z ciepłą skórą rąk, więc kluczowe tu jest jak najszybsze zagniatanie. Jeśli masz mikser planetarny lub robota kuchennego, polecam wykonać ciasto przy pomocy maszyny – ona się nie męczy i nie nagrzewa ciasta. W przypadku użycia robota: najpierw wrzucić suche składniki, przemieszać je przez 10 sekund, potem dodać pokrojone masło i wodę; zagnieść na jednolitą kulę ciasta. Ciasto zawinąć w folię spożywczą i wstawić do lodówki na minimum 30 minut. Uwaga! Nie warto iść na skróty i wkładać ciasta na kwadrans do zamrażalnika. Tak gwałtowna zmiana temperatury źle wpływa na ciasto, które będzie się kurczyć podczas pieczenia, więc boki tarty opadną.

Schłodzone ciasto rozwałkować na grubość około 5 mm i przełożyć do wysmarowanej masłem i obsypanej mąką formy. Przykryć papierem do pieczenia i wysypać na wierzch ceramiczne kulki/suchą fasolę/ryż żeby dno nie podnosiło się w czasie pieczenia. Jeśli nie masz czym wysypać dna – ciasto nakłuj widelcem przed pieczeniem. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 180 stopni i piec przez 15 minut.

Kiedy ciasto się piecze, przygotować lemon curd. Wszystkie składniki poza masłem wrzucić do garnka z grubym dnem i podgrzewać na średnim ogniu, aż masa zacznie gęstnieć jak budyń. Cały czas mieszać trzepaczką i nie spuszczać z oka żeby się nie przypaliło! Kiedy masa jest już gęsta, dodać masło. Wymieszać i zdjąć z palnika do ostudzenia.

Gotowy krem wyłożyć na podpieczony spód i wstawić z powrotem do piekarnika na kolejne 20-25 minut. Tarta jest gotowa kiedy brzegi ciasta są złociste, a masa cytrynowa wyraźnie ścięta na wierzchu. Przed podaniem wystudzić i posypać cukrem pudrem.

 

Jeden komentarz na temat “Tarta cytrynowa”

Dodaj komentarz