Pierogi z kaszą gryczaną

pierogOdkąd zamieszkałam sama, kasza jest podstawowym składnikiem mojej diety. Tania, smaczna, wszechstronna! Jakby tego było mało, jeszcze bardzo zdrowa. Ostatnio zachciało mi się pierogów, więc cały wolny poniedziałek spędziłam w kuchni na lepieniu. Nadmiar zamroziłam i mam już obiad na cztery dni – jak nie dłużej! – bo te pierogi są bardzo, bardzo sycące. A przy tym jakie smaczne! Przypominają odrobinę moje ulubione ruskie pierogi, co jest zrozumiałe, gdy różnią się praktycznie tyko jednym składnikiem. Trochę pracochłonne zajęcie, szczególnie, gdy lepi się w pojedynkę. Ostatnio rozmawiałam z koleżanką o tym, że jednak lepienie pierogów to takie rodzinne zajęcie i w kilka osób to idzie błyskawicznie. Może tęskno mi za tą domową atmosferą, że tak się zabrałam za ich gotowanie?

piero

Pierogi z kaszą gryczaną i białym serem:

  • 3 szklanki mąki
  • 2 jajka
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 łyżeczka oleju roślinnego
  • ok. 1 szklanka wody (lub więcej, zależy ile mąka zabierze)
  • 1 szklanka suchej kaszy gryczane
  • 300 g białego sera
  • 2 średniej wielkości cebule
  • 1 jajko
  • świeża natka pietruszki
  • sól i pieprz

Kaszę wsypać do garnka, zalać dwiema szklankami wody, dodać pół łyżeczki soli i gotować na średnim ogniu do miękkości. Cebule pokroić drobno i zeszklić na łyżce oleju. Zarówno kaszę i cebulę zostawić do przestygnięcia. W tym czasie można przygotować ciasto na pierogi: mąkę wysypać na stolnicę, dodać sól, wbić jajka, zarobić dolewając powoli wodę. Na koniec dodać łyżeczkę oleju. Ciasto powinno być miękkie i elastyczne. Zawinąć je w czystą ściereczkę i pozostawić z boku, by chwilę odpoczęło.
Przestudzoną kaszę wymieszać z cebulą i pozostałymi składnikami farszu. Doprawić do smaku solą i pieprzem i można już lepić pierogi! Ciasto rozwałkować cieniutko na posypanej mąką stolnicy; wycinać szklanką okręgi, w środek nakładać po łyżeczce farszu i zalepić bok. Pierogi gotować w osolonej wodzie około 10 minut. Świetnie smakują również odsmażane.

pierogi

Kasza niejedno ma imię i oblicze

Dodaj komentarz